HOJA PO VODI | VODIČ PO SUPIH IN SUPANJU | Vrste supov in kako izbrati pravi SUP zase

Supanje je v ZDA in Evropi v le nekaj letih postalo izjemno priljubljena vodna aktivnost. Zakaj? Ker je cenovno dostopno, ker lahko na sup desko stopi vsakdo, tako otrok kot odrasli (in celo domači ljubljenčki), ker se supanja naučimo zelo hitro, ker lahko veslamo na katerikoli vodni površini in v kateremkoli letnem času. Preden se odločite stopiti na desko in se preleviti v pravega suparja, pa je dobro spoznati nekaj osnov, ki vam jih predstavljamo v tokratnem blogu. Marsikdo se tudi sprašuje kašne so sploh vrste supov na voljo in kako izbrati pravi SUP zase. Tudi o tem bomo spregovorili v nadaljevanju.

ZGODOVINA SUPANJA

SUP je angleška okrajšava za »stand up paddle surfing« (v prostem prevodu surfanje stoje z veslom ali veslanje stoje), »stand up paddling« ali »standup paddleboarding« in izvira s Havajev. Za razliko od surfanja, pri katerem »jahamo« valove, se pri supanju po vodi (stoje) premikamo z veslanjem.

Supanje je v nekaj letih postal močno priljubljen vodni šport, ki že ima različne izpeljanke – poznamo:

  • rekreativno supanje na mirnih vodah, 
  • aktivno (fitnes) supanje,
  • supanje z ogledom turističnih/naravnih znamenitosti,
  • tekmovalno supanje na jezerih, rekah (tudi brzicah) in vodnih kanalih ter oceanskih valovih,
  • supanje z ribolovom,
  • joga supanje.

OPREMA ZA SUPANJE

Med obvezno opremo za supanje spadajo

  • sup deska,
  • varnostna vrvica (»sup leash«),
  • veslo za supanje,
  • za mrzle dni neoprenska (nepremočljiva) oblačila,
  • za daljše razdalje priporočajo še rešilni jopič.

KATERE VRSTE SUPOV POZNAMO

Deske za stoječe veslanje so različnih oblik in materialov. Preden se odločite za nakup, priporočamo, da spoznate osnovne lastnosti modelov, saj boste tako lažje našli tistega, ki je za vas najprimernejši.

DESKE ZA SUPANJE LOČIMO NA DVE KATEGORIJI:

  1. Glede na material izdelave:
  • trde sup deske iz epoksi smole in steklenih vlaken,
  • mehke ali napihljive deske za supanje iz materiala »drop stitch«.
  1. Glede na obliko oziroma namembnost supe delimo na:
  • večnamenski sup (»all around sup«),
  • potovalni sup ali (»touring sup«),
  • multifunkcionalni sup,
  • deska za supanje ob vetru (»windsup«),
  • deska za supanje na valovih (»wave sup«).

TRD ALI NAPIHLJIV SUP?

Napihljivi supi se, kot že ime pove, za razliko od trdih desk za supanje napihnejo. Če ne živite na Havajih ali podobnem eksotičnem otoku z idiličnimi plažami, do katerih imate le nekaj metrov, se boste verjetno odločili za nakup napihljivih supov. Poglejmo, zakaj so ti dobra izbira.

  • Enostaven transport in praktičnost: Radi bi doživeli super sup ekskurzijo. Na pot se odpravite s trdim supom. Tudi če ste rešili zagato s transportom (imate strešni prtljažnik,nakaterega ste namestili sup), težav še ni konec. Radi bi prespali na obali, toda kam boste pospravili eno ali celo dve sup deski? Kaj pa če potujete na drugi konec sveta? Enostaven transport je definitivno največja prednost napihljivih sup desk. Ko iz nje spustimo zrak, jo lahko namreč enostavno pospravimo v vrečo za shranjevanje, v prtljažnik avtomobila, na ladjo ali letalo, zaradi česar je tudi zelo primerna za potovanje.
  • Mehkejša površina, večja varnost: Čeprav se supanja naučimo hitro in z lahkoto, se na začetku vsakomur lahko zgodi, da med supanjem izgubi ravnotežje in pade. Mehkejša površina napihljivega supa ublaži padec, kar je še posebej ugodno za začetnike in otroke.
  • Stabilnost: Napihljive deske za supanje so stabilnejše od trdih.
  • Vzdržljivost: Verjeli ali ne, napihljive sup deske so v primerjavi s trdimi deskami veliko manj nagnjene k poškodbam. To bodo še posebej cenili tisti, ki nameravajo veslati po rekah in ob skalnatih obalah.
  • Lažje supanje s psom: Tudi naši štirinožni prijatelji se navdušujejo nad supanjem in na stabilnejši napihljivi deski za supanje jim manj drsi kot na trdi.
  • Manevriranje: Trde sup deske so v primerjavi z napihljivimi počasnejše, bolj okorne, težje jih je upravljati.
  • Nosilnost: Glede na majhno težo imajo napihljive sup deske zelo veliko nosilnost, od 90 pa do 160 in več kilogramov (odvisno od modela in dimenzij).
Preberite članek o neverjetnem materialu “Drop Stitch”

SUPI GLEDE NA NAMEN UPORABE

Če ste v supanju začetnik in nekajkrat preizkusite prijateljevo desko, vam še ni treba razmišljati, katere vrste je deska, na kateri stojite. Če pa ste se odločili, da bi vendarle imeli čisto svojo, vam predlagamo, da kupite vsestranski sup, s katerim boste hitro osvojili tehniko supanja in spoznali vse skrivnosti tega vodnega športa. Kot smo že omenili zgoraj, poznamo več vrst sup desk. Poglejmo si podrobneje, čemu so namenjene.

Večnamenski/vsestranski (all around) supi 

Med uporabniki najbolj razširjene deske za supanje. Podobne so klasičnim deskam za surfanje, so različnih dolžin, širin in debelin. Ker imajo široko in nedrsečo površino, so odlične za jogo, pilates ali vaje za moč. Primerne so za začetnike, za zabavo, telovadbo, za nezahtevne veslače in tiste, ki radi veslajo v družbi najmlajših (seveda, če nosilnost deske to dopušča).

Zaradi svoje širine so večnamenske sup deske resda najstabilnejše med vsemi modeli, obenem pa so zaradi tega tudi počasnejše in manj primerne za daljše razdalje.

Potovalne (touring) deske za supanje

Praviloma ožje od večnamenskih in daljše. Primerne so za veslače, ki v supanju niso več začetniki, ki s supi redno trenirajo in prepotujejo večje razdalje. Potovalne deske so širše od tekmovalnih sup desk (da, tudi s supi lahko tekmujemo, in sicer na razdalje ali pa na valovih), imajo velik volumen in stabilnost. So precej dolge in stabilne; odlične so za potovanja in odkrivanje narave, priljubljene pa so tudi med ribiči. Zaradi oblike so tovrstne sup deske hitre, z njimi lažje premagujemo večje razdalje ter valove. Ker je oblika potovalnih supov prvenstveno namenjena daljšim sup progam, so malo manj okretni. Praviloma imajo »touring« supi tudi vsaj eno ali dve mrežici za pritrditev prtljage na premcu in krmi, da imamo na izletu s supom pri roki vse, kar potrebujemo.

Wave sup deska za supanje po valovih

Malce drugačno oblikovana sup deska od običajnih desk za supanje, saj je krajša, njen rep je ožji. Posebna oblika nam daje večjo okretnost in omogoča lažje zavijanje po valovih. Zaradi ožjega repa in kratke deske pa smo na tovrstnem supu manj stabilni, »rezanje« valov zahteva fizično pripravljenost. Ta kategorija supov pri nas ni tako razširjena, saj je »wave« supanje primerno za obale večjih morij in oceanov, kjer nastajajo večji valovi.

Windsup deske za supanje z vetrom.

Njihova posebnost je, da imajo na sredini nastavek, v katerega vpnemo jadro in tako sup uporabljamo kot »windsurf«. Tudi ta deska pri nas ni zelo razširjena, saj se ljudje, ki želijo prakticirati windsurfanje (disciplina, ki je veliko bolj zahtevna od supanja), skoraj brez izjeme odločijo za strokovno vodstvo v kakšnem klubu, ki ponuja windsurfanje.

Tekmovalni SUPi

Tekmovalni ali racing napihljivi SUPi so običajno ožji in zaradi tega veliko hitrejši od običajnih supov. Primerni so za tekomavanja, ampak, ker po navadi imajo tudi prostor namenjen prtljagi in vrvico za pritrditev prtljage, se takšni supi veliko krat uporabljajo v “touring” funkciji.

OBVEZNA OPREMA ZA SUPANJE

VESLO

Vesla so narejena iz različnih materialov, od plastike, aluminija, železa pa do najbolj priljubljenega materiala, karbonskih vlaken.Razlikujejo se tudi po obliki ročaja in lopati vesla. Splošno pravilo pravi, da mora biti veslo dolgo toliko, da ga držimo nad glavo z rahlo pokrčeno roko (pribl. 15 do 25 centimetrov nad glavo). Lopata vesla je običajno oblikovana nekoliko pod kotom, kar omogoča večji izkoristek pri zamahu. Veslo nam zelo pomaga tudi pri stopanju na sup, saj nam služi kot opora (podobno kot palica pri vrvohodcu). Ko stojimo na deski, lopato vesla obrnemo z ravno stranjo naprej in veslamo – pet do sedem potegljajev na eni strani, pet do sedem potegljajev na drugi.

VARNOSTNA VRVICA 

Varnostna vrvica (»leash«) je zelo pomemben del obvezne opreme supa. Vrvica, ki jo namestimo okrog gležnja (ali pod kolenom) s trakom z ježkom, namreč varuje tako nas kot tiste, ki so v naši bližini. Morje (ali reka) je nepredvidljivo okolje, tokovi se spreminjajo, nenadoma začne pihati in veslač se lahko znajde v vodi. Če nimamo varnostne vrvice, lahko desko za supanje izgubimo, kar je za suparja, ki se je znašel na odprtem morju, daleč od obale, lahko nevarno. Če sup deske nimamo pod nadzorom, lahko ob nepredvidljivih razmerah poškoduje nas ali pa druge veslače, konec koncev gre za precej dolg predmet, ki lahko ob močnem toku postane nepredvidljiv. Varnostna vrvica je lahko ali ravna ali pa zavita, dolga najbolje toliko ali pa malo manj kot deska. Zavita vrvica je še zlasti primerna za suparje začetnike.

KAKO SE LOTITI SUPANJA

  • Da bomo na sup desko kot začetniki lažje stopili, strokovnjaki priporočajo, da izberemo miren kraj, kjer ni vetra in valov (peščena plaža, travnata površina ali pomol). Da bi se izognili poškodbi deske oziroma spodnje plavuti, na sup stopimo šele, ko smo že do kolen v vodi. Veslo nam zelo pomaga tudi pri stopanju na desko, saj nam služi kot opora.
  • Postavimo ga pravokotno na desko in nanjo stopimo najprej z eno nogo, ki naj bo pokrčena v kolenu, nato dodamo še drugo nogo.
  • Če se prvič odpravljate supat, je najbolje, da to sprva počnete s pokrčenimi koleni, da pridobite občutek, kaj pomeni biti na deski – taka pozicija telesa je zelo primerna tudi, če si hočete odpočiti ali pa če so razmere v vodi ekstremne.
  • Dvignemo se prav tako ob pomoči vesla, gledamo naprej, najprej z eno nogo, nato še z drugo.
  • Z rahlim prestopanjem poiščemo pozicijo, v kateri bomo imeli najboljše ravnotežje (približno na sredini deske), pomagamo si lahko z lopato vesla, ki jo pritisnemo na desko.
  • Veslo primemo z obema rokama, ki sta v primerni razdalji, lopato vesla obrnemo z ravno stranjo naprej in čim prej začnemo veslati – približno pet do sedem potegljajev na eni strani, pet do sedem potegljajev na drugi.
  • Ko želimo sup desko obrniti, stopimo korak nazaj in veslamo od zadaj naprej.

NAJPOGOSTEJŠE ZAČETNIŠKE NAPAKE PRI SUPANJU

  • Prekratko ali predolgo veslo po določenem času veslanja lahko povzroči bolečine v hrbtu in rokah, zato je pomembno, da ga primerno nastavimo (tj. okrog 15 centimetrov nad glavo, merjeno v stoječem položaju).
  • Roke preblizu ali predaleč na veslu prav tako prinesejo bolečine in potrato energije pri veslanju. Splošno pravilo pravi, da je razdalja med rokama tolikšna, kolikor znaša razdalja med komolcema. Najdemo jo tako, da veslo dvignemo nad glavo, držeč ga s pokrčenima rokama.
  • Veslanje s konico vesla. Med veslanjem mora biti lopata vesla v celoti potopljena v vodi, kar prinese večjo hitrost in izkoristek ter stabilnost.

Dragi bodoči suparji in suparke, za konec lahko rečemo le še: vaja dela mojstra in mojster dela vajo. Kot pri vsaki novi stvari boste tudi supanje osvojili tako, da boste poskušali večkrat, stopili na sup desko in spoznali vse trike. Prepričani smo, da vam bo supanje hitro prišlo v kri in vas kot res zabavna vodna aktivnost hitro zasvojila. Se vidimo na vodi!

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial